Het mantelzorgspreekuur is een nieuw HRM-instrument voor bedrijven, zorginstellingen en gemeenten. Doel is het bieden van passende ondersteuning aan werknemers die hun baan en mantelzorg combineren. Aandacht voor mantelzorgende werknemers voorkomt verzuim en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid.
Kenmerkend voor een mantelzorgspreekuur is het één-op-één contact tussen mantelzorgmakelaar en mantelzorger. Een mantelzorger brengt de ervaren knelpunten in tussen werk en mantelzorg. De mantelzorgmakelaar analyseert de situatie op basis van actuele kennis van wet- en regelgeving, zorg en maatschappelijke veranderingen. Uitkomst is een voorstel voor een effectieve aanpak van passende oplossingen. Privacy-afspraken, vergoedingsmogelijkheden en een evaluatieverslag zijn vaste onderdelen in de afspraken tussen mantelzorgmakelaar en werk- of opdrachtgever.
Het mantelzorgspreekuur is een nuttig instrument voor werkgevers en ondernemingsraden die geloven dat een goede werk-/privébalans bijdraagt aan binding met werk en organisatie. Voor arbodiensten die hun aanbod willen afstemmen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen. En voor eerstelijns zorgverleners -huisartsen, fysiotherapeuten, gezondheidscentra- die kennis en deskundigheid willen inhuren als extra service voor zwaar- en overbelaste mantelzorgers.
Kennismaken met het mantelzorgspreekuur kan met behulp van een pilot op maat, tegen een gereduceerd tarief. Voor financiering van de hieruit voortkomende mantelzorgondersteuning bestaan diverse oplossingen.
Het mantelzorgspreekuur kan een opmaat zijn voor mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid.